2011. augusztus 9., kedd

Szakmába vág

Olvasás 7 hete - Hatodik hét

Az iskolai irodalomórák bátorítanak vagy tántorítanak? Miért olvasnak egyre kevesebbet a fiatalok? Mit olvastatnál az ifjúsággal?

Leendő magyartanár lévén muszáj volt ezt a témát választanom erre a hétre, hogy kifejthessem egy kicsit bővebben a nézeteim. :) A kérdés igen összetett, úgyhogy minden részére igyekszem válaszolni.

Az irodalomórák abszolút tanárfüggőek. Mostanában elterjedt a 'new wave' az irodalomtanárok körében, hogy mégis hogyan lehet közelebb hozni a diákokhoz a régen íródott műveket. E módszer sikerességét nem vitatom, mert láttam nem egyszer, hogy hasznos lehet, de úgy gondolom, hogy egy tanár akkor is lehet jó irodalomtanár, ha nem újhullámos. Nem egy olyan esetről hallottam, mikor a tanár a régi, 'jól bevállt' módszerrel dolgozott és a diákjai rajongtak érte, ezáltal az óráiért és a tantárgyáért is. Szóval visszakanyarodva a kérdéshez, egy irodalomóra akkor bátorít vagy tántorít, ha a tanár személyiségéből ez adódik. Ezzel viszont az a legnagyobb baj, hogy az ilyen tanári stílust megtanulni nem lehet, ez vagy van, vagy nincs...

Nézzük csak, miért is olvasnak keveset a fiatalok. Sokan mondják, hogy a 21. század egy elvadult időszak, főleg a kamaszok életében hoz komoly változásokat, már csak a számítógép, az okostelefon érdekli őket, nem pedig olyan esemény, mint például Rómeó szerelmi vallomása. Ebben nyilván van valami, hiszen manapság már praktikus is megtanulni a számítógépet, így nem árt, ha azt már kicsi kortól ismeri az ember, mert akkor sokkal könnyebben megy. Viszont szerintem a probléma nem innen eredeztethető. Valamikor (amire még nem tudtam rájönni, hogy mikor is) az emberek egyre kevésbé érdeklődtek a könyvek iránt, és mikor szülőkké váltak, az már meg sem fordult a fejükben, hogy a gyereküknek is meséljenek arról, milyen jó dolog az olvasás, mennyi érdekes és vicces dolgot lehet 'megtanulni' belőlük. Ha pedig egy gyerek úgy nő fel, hogy a szüleitől szinte semmit nem hallott a témáról (bár esetleg a szülők olvasnak, de az olyan felnőttes dolog), akkor őt nem fogja érdekelni. Ezzel az egésszel a legnagyobb baj, hogy a probléma saját magát generálja. Minél több ilyen figyelmetlen szülő csak minél több olvasásmentes szülőt fog megalkotni, és így tovább. Magyarán kiment a divatból az olvasás. Már nem menő elolvasni a kötelezőket, talán még a Pál utcai fiúkat, mert az vicces, de ennél többet már nem, minek, elolvassuk a rövidítését, vagy megnézzük filmen. Már ha a szülő legalább felveti ezt a lehetőséget a gyereknek, mert sajnos sok helyen még ez sem hangzik el. Pedig az alapműveltségbe szilárdan beletartoznak az iskolában tanult klasszikusok, sokan pedig még azok tartalmát sem ismerik. Azt hiszem, erről a témáról még órákat tudnék írni, úgyhogy inkább itt befejezem.

Az utolsó kérdés, hogy én mit olvastatnék. Nyilván a klasszikusokat, mert azok valamiért csak klasszikusok lettek, és legalább (ha fogcsikorgatva is), de igenis ismerje őket az a diák, aki a 'szárnyaim alól repül ki'. Emellett, a választható részben olyan műveket olvastatnék, amik nekem tetszettek. Nem egoizmusról van itt szó, vagy hogy nekem sokkal jobb az ízlésem másoknál, hanem arról, hogy a tanár rajongása egy mű iránt felkeltheti az érdeklődést a diákban, hogy mégis mi az, ami megfogta az ő tanárát, ezáltal jobban meg tudja ismerni - az pedig nem kérdés, hogy a diákok mindig szeretnék a tanárjuk nem tanári énét is megismerni, vagy legalább is valami hasonlót tapasztaltam eddig. Ha pedig véletlenül még neki is tetszene az a mű, akkor már el lehet indítani egy irányba, hogy saját maga szórakoztatására olvasson, és akkor már eljutottunk oda, hogy legalább olvas. Igen, tudom, lila köd, majd felébredek, de azért egy próbát megér. ;)

5 megjegyzés:

  1. "Az utolsó kérdés, hogy én mit olvastatnék. Nyilván a klasszikusokat"
    Bíííííííííííííííííííííp-bííííííííííííííííííp! Súlyos veszélyforrást érzékelek! Mit szólna Drága Irodalomtanárnyánk KZS, kinek kebelén nevelkedtünk? Kapásból klasszikus? Ha jól emlékszem, Téged is Mary varázsolt el, és nem Odüsszeusz vagy Nyilas Misi vagy a rab ember két fia vagy Matula bácsi...:P

    VálaszTörlés
  2. Kedves Anita! Te olyan irodalomtanár leszel, aki nem fog klasszikusokat tanítani? :P

    VálaszTörlés
  3. Kedves Ildikó! Természetesen nem, de a klasszikusok majd csak azután jönnek, miután az osztály nagyobbik része ( min.51%) anélkül kezd el olvasni egy könyvet, hogy a spanyol inkvizíció fegyvertárát fel kellene vonultatni előtte, mint lehetséges büntetést. Először könnyebben emészthető dolgok jönnek, Harry, Edward, sárkányok, Maszat-hegy, vagy bármi, amit addig még kitalálok/kitalálnak az írók.

    VálaszTörlés
  4. Én sem mondtam, hogy ez sorrend nálam. :D

    VálaszTörlés
  5. Csak abból gondoltam, hogy ezt tanítanád. Törekedj a pontos megfogalmazásra! XD

    VálaszTörlés