2011. január 4., kedd

George Orwell - Állatfarm

A Wikipédia által megfogalmazott rövid sztori:

Látszólag olyan állatokról szól, akik elűzik annak a farmnak a tulajdonosát, ahol élnek. Ezután maguk vezetik a farmot, ami végül kemény diktatúrává válik.

Olvasás után:

Bevallom őszintén, nagyon lassan olvasok. Bár sokat, ezért sem értettem sosem az okát. Utóbbi időben kezdem csak megfejteni: az ok az, hogy mindig mindent lefuttatok a szemem előtt, mert úgy élvezetesebb - és így lassabb is.
Szerintem még sosem volt olyan könyv, amit (nem nyomás hatására) ilyen gyorsan elolvastam volna: 3 nap kellett hozzá, pedig főként buszon, vagy várakozás közben olvastam, egyszer lefekvés előtt. Szóval nem hajtottam rá, hogy minél hamarabb túl legyek rajta. Amúgy is szeretem, ha egy könyv több ideig kitart: tudok rajta gondolkodni, elképzelem mi lehet még benne, összefüggéseket keresek, és szeretem, ha a napjaimat belengi a könyv hangulata.
Az Állatfarm egyszerűen annyira (rövid és) olvasmányos volt, hogy letenni nem nagyon tudtam, és csak úgy repültek a sorok a szemem előtt. Ettől függetlenül nem érzem azt, hogy kevésbé éltem volna meg ezt a sztorit, mint azokat, amiket lassabban olvasok el. Annyira mély benyomást tett, olyan sokszor megrendített, hogy teljesen a rabja voltam.
A mű elején nem értettem, hogy miért pont a disznók az okosabb állatok, bár állítják, hogy ők tényleg okosabbak a többinél, de történetekben azért nem ez szokott előjönni. Ahogy kirajzolódott a végkifejlet, akkor jutott eszembe Adynak a Harc a Nagyúrral c. verse, melyben a disznófejű Nagyúrról ír. Így már értettem mindent. Az is tény, hogy lovakkal vagy tyúkokkal nehezebb lett volna elképzelni az Állatfarm vezetését.
Nem is értem, miért csak ilyen későn jutottam el odáig, hogy elolvassam, ez olyan alapmű, hogy mindenkinek olvasnia kell, és azt hiszem, ha egyszer magyartanár leszek, akkor így vagy úgy, de beépítem a tananyagba. (Már ha még nincs benne.)

1 megjegyzés:

  1. Nem benne a tananyagban úgy tudom. Legalábbis mi nem jutottunk odáig, bár olvastam régen, de rám nem tett ennyire nagy benyomást, de idővel előveszem én is újra, mert tényleg alapmű. És igen! Építsd majd be a tananyagaidba!

    VálaszTörlés