2010. augusztus 6., péntek

Dreff János / Tóth Dezső - Az utolsó magyartanár feljegyzései


A kiadó honlapján lévő tartalom:
Az utolsó magyartanár feljegyzései című regény egy mai fiatal felesleges értelmiségi helyzetjelentése a közoktatás állapotáról, a tanítás lehetőségeiről és lehetetlenségeiről, az írás/olvasás parancsoló szükségességéről és az „elbeszélés nehézségei”-ről. A „nem középiskolás fokon” való tanítás egy napja virrad fel, egy szimbolikus, mégis közönséges tanári munkanap huszonnégy órája huszonnégy fejezetben. Az utolsó teljes nap egy tanár életéből. És az első egy íróéból.

Olvasás után:

Ha lehet, úgy igazán csalódni egy könyvben, akkor számomra ez a könyv volt az. Hogy kicsit enyhítsem a kellemetlen érzésen, neten keresgéltem pár ajánlót és kritikát a könyvről, ott pozitívumokat írnak, amikkel egyet is értek, de így legalább tisztázódott bennem, hogy igazából mi is a bajom a könyvvel, vagyis bajaim, mert kettő is van: a stílusa és történetnélkülisége.
Csalódásom azért is ennyire nagy, mert ugyebár magyartanárnak készülök, és még a 'kezdő' tanárok lelkesedésével állok a szakma előtt, ezért vártam a könyvtől valamit, amit adhat nekem, akár pozitívumokat, akár negatívumokat, akár történeteket. Ehelyett semmi sincs benne, az író csak 'mondja' a magáét a rohadt nagy semmiről. Én legalább is így látom. Valóban tesz utalásokat, hogy ő, mint művelt magyartanár, értelmiségi mennyire lehetetlen helyzetben van a mai Magyarországon és a közoktatásban, de ezt semmivel sem támasztja alá. És mivel én (még) nem ismerem ezt a világot, kissé elképzelhetetlen számomra, és az író sem könnyíti meg nekem.
A másik dolog a stílus. Ocsmány módon beszél benne az író, itt sem ezt vártam, ha már egyszer magyartanár. Nyilván, a magyartanárok is szoktak káromkodni, de legyen már annyira igénye, hogy ha magát igazi írónak vallja, akkor ezt írásban nem teszi. Lehet, hogy én vagyok nagyon régimódi és szűk látókörű, de ez nekem nem jött be. Néhol amúgy a tartalom is olyan, mint a stílusa, számomra ez nem élvezhető.
A könyvet ajándékba kaptam Anettől, pont azért, mert tudta, hogy vágyom rá (ő is), és nagyon kedves gesztus volt tőle, emiatt alig vártam már, hogy elkezdhessem, és már az elején elég furcsán néztem. Gondoltam, hogy később talán belelendül, lesz valami története, vagy ha az nem is, akkor legalább haladunk egyről a kettőre, és míg a fejezet címek ezt mutatják (Hajnal, Délelőtt, Délután), a szöveg nem.
A 95. oldalig jutottam az olvasásban, addig nem volt benne semmi olyan, ami megfogott volna, és úgy gondolom, hogy egy kis pozitívumot mégis csak tanultam a könyvtől: türelmet. Lehet, hogy érdemes lett volna tovább olvasni, de az én türelmem eddig tartott. Egyszerűen nem erre számítottam, valószínűleg én szúrtam el az 'elvárásaimmal', de belegondolva, ha ezek nem lettek volna, szerintem akkor sem élveztem volna.

Akit érdekel, itt beleolvashat.

7 megjegyzés:

  1. Sajnálom, hogy csalódtál benne. Igazából egy kicsit hibásnak érzem magam, mert hát tőlem kaptad. Amikor beleolvastam pont egy tűrhető részt kaptam el, és gondoltam akkor a többi sem lehet annyira rossz. De akkor ezek szerint igen :S Jaj :(

    VálaszTörlés
  2. Jézusom, nehogy már bűntudatod legyen... Egyinkünk sem ilyennek gondolta a könyvet...

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok Csajok! Gondoltam, beköszönök, ha már ilyen aranyosan évődtők a saját kreativitások feletti közös csődötökön. Csak egy picit vegyétek már komolyabban, ha nem is a könyvet, legalább magatokat. Kicsit szeretnék segíteni, mert még így is messze ti vagytok a legkreatívabb olvasóim, ami ugyan mélységesen elszomorító egyfelől, másrészt viszont örvendetes, hiszen ti legalább csalódtatok művemben. Kezdésnek ez se rossz, innen már el lehetne indulni valamerre. A kérdésem, hogy legyen-e folytatás? Szívesen adnék 1 db kulcsot a könyvhöz. Már megírtam nektek hajnalban, de így nem küldöm el. Így nem merem elküldeni. Merem, de nem. Makacs öszvér, aki vagyok. Sziasztok.
    Dreff János

    VálaszTörlés
  4. Kedves János! Én szívesen veszek bármiféle segítséget, pláne ha még munkával is járt, nehogy kárba vesszen. :) Aztán meglátjuk mi sül ki belőle. ;) e-mail-em: magyarildiko19@gmail.com

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Az író reakciója tényleg figyelemre méltó. Vesd össze Könyvtáros Testvér kritikájára reagáló szerzővel. Igazi gyöngyszem:
    http://librarian.blog.hu/2007/10/10/irodalomra_varva#c10703789

    VálaszTörlés
  7. Ja, még akartam írni, hogy nekem a bejegyzés alapján Háy János Gyereke jutott eszembe. Hogy az egy mennyire jó könyv!

    VálaszTörlés